در این مقاله بر آن شدیم تا اصول طراحی یک وب سایت مدرن و حرفه ای را بررسی کنیم.
1. واکنشگرایی - اولین پارامتر حرفه ای یک وب سایت
آیا تا به حال دقت کرده اید که چقدر بیشتر از گوگل در تلفن خود استفاده می کنید؟
مرورگر دسکتاپ دیگر آنطور که از آن استفاده می شد، کاربردی ندارد، به خصوص به دلیل ظهور گوشی های هوشمند. اگر کمی روی آن تامل کنیم، کاملاً منطقی است. مردم بیش از هر زمان دیگری درگیر مشغله های مختلف هستند و بیشتر مواقع در حال انجام چند کار مختلف به صورت همزمان می باشند که باعث ترجیح تلفن همراه به دسکتاپ می شود.
آمارها نشان می دهد که بیش از نیمی از کل پخش ویدیو از طریق تلفن همراه انجام می شود و در سال 2018، 52.2 درصد از کل ترافیک وب سایت از طریق تلفن ها ایجاد شده است. و این تعداد از آن زمانافزایش یافته. علاوه بر این، 82 درصد از افرادی که از گوشی های هوشمند خود برای خرید استفاده می کنند، عبارت «نزدیک من» را در گوگل تایپ می کنند.
اهمیت طراحی واکنشگرای سایت
با نگاهی به این آمار، به راحتی می توان درک کرد که چرا واکنشگرایی وب سایت به یک مسئله بزرگ تبدیل شده است. اگر کلمه واکنشگرایی برایتان جدید استپ، وب سایت های واکنشگرا آنهایی هستند که برای کار بر روی همه دستگاه ها، چه بزرگ و چه کوچک، بهینه شده اند. در صورتی که وب سایت شما واکنش گرا نباشد، هرکسی که از دسکتاپ خود استفاده نمی کند نسخه واقعاً بدی از وب سایت شما را در دستگاه خود می بیند (اگر حتی بتواند وب سایت شما را باز کند).
اگر میخواهید یک وبسایت حرفهای داشته باشید، باید مطمئن شوید که قالبی که انتخاب میکنید واکنشگرا باشد، یا اگر شخصی را برای ساخت آن از ابتدا استخدام کردهاید، وب سایت شما را واکنشگرا طراحی کند. این اصل برای انواع شرکت ها مهم است و یکی از کلیدهای یک وب سایت حرفه ای است.
2. سرعت بارگذاری وب سایت
سرعت وبسایت زمانی که افراد در حال توسعه وبسایتهای خود هستند اغلب نادیده گرفته میشود اما مهمتر از آن چیزی است که فکر میکنند. برخی از توسعه دهندگان از ابزارهای آماده تولید صفحات استفاده می کنند و انواع اجزای زیبا و دوست داشتنی را در سایت خود جای می دهند، اما به سرعت وب سایتی که می سازند فکر نمی کنند.
تصاویر و ویدیوهای بزرگ و بهینه نشده می توانند سرعت وب سایت را به میزان قابل توجهی کاهش دهند، که یک امتیاز منفی به حساب می آید زیرا بر رتبه وب سایت در نتایج صفحه جستجو تأثیر می گذارد. گوگل همیشه کاربران خود را در وهله اول قرار داده است، بنابراین اگر یک وب سایت کند باشد، آنها فقط به این نتیجه می رسند که ارزش نمایش دادن به بازدید کننده را ندارد. پس چگونه می توانید وب سایت حرفه ای خود را به مردم نشان دهید اگر گوگل آن را به اندازه کافی خوب نمی داند؟
برای افزایش سرعت وب سایت چه کاری می توان انجام داد؟
با اینکه بخش مهمی از سرعت یک وب سایت به اتصال اینترنت بازدید کننده و مرورگر آنها بستگی دارد، اما چند کار وجود دارد که می توانید برای اطمینان از سرعت بالای وب سایت خود انجام دهید: بهینه سازی عناصر خود مانند تصاویر و ویدیو، کد خود را بازبینی و کوتاه کنید و فقط از افزونه هایی استفاده کنید که واقعاً نیاز دارید.
ابزارهای رایگان متعددی در اینترنت وجود دارد که می توانید از آنها برای اندازه گیری سرعت وب سایت خود استفاده کنید (حتی توسعه دهندگان وب با تجربه از آنها استفاده می کنند).
3. سئوی با کیفیت
در مورد مواردی که بر رتبه شما در صفحات موتور جستجو تأثیر می گذارد، سئو دیگر مورد بسیار مهم است: سئوی خوب یکی دیگر از بخش های مهم یک وب سایت حرفه ای است.
سئو یا بهینه سازی برای موتورهای جستجو، تمرینی است که برای دریافت ترافیک از طریق نتایج موتورهای جستجوی ارگانیک انجام می شود. که به کیفیت ترافیک و همچنین کمیت کمک می کند، بنابراین افرادی که واقعاً می خواهند محصولات شما را بخرند، راحت تر شما را پیدا می کنند و تضمین بیشتری برای خرید آن دارند. همچنین، این واقعیت که ترافیک «ارگانیک» است به این معنی است که برخلاف تبلیغات پرداخت به ازای کلیک که میتوانید در موتورهای جستجو انجام دهید، مجبور نیستید برای آن هزینه ای بپردازید.
سئوی یک وب سایت حرفه ای
کارهای متعددی وجود دارد که می توانید برای بهبود سئوی خود انجام دهید که برخی از آنها بیشتر از بقیه بر موثرتر هستند. از مهمترین آنها می توان موارد زیر را برشمرد: کیفیت و کمیت لینک های موجود در وب سایت، کیفیت و ارتباط محتوا، خوانایی و طول محتوا، و استفاده از کلمات کلیدی.
دو نوع سئو وجود دارد: سئو درون صفحه و سئو خارج از صفحه که هر دو کاربرد خود را دارند. سئوی درون صفحه بر کلمات کلیدی، عناوین، URL ها، تصاویر و کد HTML وب سایت متمرکز است. از سوی دیگر، سئوی خارج از صفحه مربوط به پیوندهای هر دوی شماست
محتوای حرفه ای برای سایت
واضح است که محتوا بازیگر اصلی و مهم این بخش به شمار می رود ، اما وسواس زیادی روی آن به خرج ندهید ، جمع کردن محتوای خوب کمی زمان بر خواهد بود. ارائه موضوعات ممکن است در آغاز کار سختی باشد، اما به مرور برای شما نیز لذت بخش خواهید بود.
همیشه می توانید در مورد موضوعاتی بنویسید که در مورد آنها مطالعه می کنید و می دانید که مردم با آنها دست و پنجه نرم می کنند. اما در مورد هر چیزی که می نویسید، مطمئن شوید که محتوا برای کسی مفید است و در واقع به او کمک می کند و به او آگاهی می بخشد، فقط به خاطر داشتن محتوا ننویسید.
همانطور که دیدید، محتوای خوب و جذاب یکی دیگر از پارامترهای مهم یک وب سایت حرفه ای به شمار می رود.
4. صفحه اصلی جذاب برای یک وب سایت حرفه ای
ما تقریباً در تمام اوقات روز در اینترنت هستیم، بنابراین فکر میکنید بتوانیم به پنج وبسایت واقعاً منحصربهفرد که بازدید کردهایم فکر کنیم. اما حقیقت این است که بیشتر ما نمی توانیم!
وقتی کسبوکارها وبسایتهای خود را طراحی میکنند، به سراغ راهحل عمومی و ایمن میروند: یک عکس بزرگ از برخی کارمندان که در حال بحث درباره چیزی در طول جلسه هستند! به معنای واقعی کلمه صدها هزار وب سایت وجود دارند که همگی شبیه این هستند و اگر می خواهید یک وب سایت حرفه ای داشته باشید، توصیه می شود به دنبال طراحی صفحه اصلی منحصر به فردتری باشید.
اگر وب سایت شما به یاد ماندنی است، احتمال اینکه مردم آن را به خاطر بسپارند، بیشتر می شود و به سبب آن این احتمال بیشتر می شود که در آینده دوباره چیزی از شما بخرند.
روال متداول فعلی در طراحی صفحه اصلی سایت
مینیمالیسم چند سالی است که در طراحی وب رایج شده است و از نظر ظاهری راه به جایی نمی برد. صفحات اصلی به هم ریخته می توانند به راحتی بازدیدکنندگان را دور کنند و باعث شوند که دیگر به وب سایت شما باز نگردند.
کسبوکارهای مرتبط با غذا از یک عکس حرفهای از غذا برای پسزمینه صفحه اصلی خود استفاده میکنند و فونت منحصربهفردی برای توضیح آنچه کسبوکارشان بر روی آن ارائه میدهد، دارند. آژانسهای دیجیتال هم با ویدیوهای بهینهشده و هم با گرافیکهای جذاب آزمایش میکنند و صفحات اصلی خود را از این طریق به یاد ماندنی میکنند و همچنان رویکرد مینیمالیستی را حفظ میکنند.
کسبوکارهای مرتبط با پوشاک نیز از عکسهای ساده و حرفهای مدلهایی استفاده میکنند که محصولات را پوشیدهاند و توضیحاتی در کنار آن درج شده.
عناصر دیگر یک صفحات اصلی ایده آل
جدای از تصاویر، طرح های گرافیکی جذاب نیز وجود دارد. اگر این موارد به صورت حرفه ای انجام شوند و با کاری که انجام می دهید مرتبط باشند، می توانند تاثیری ماندگار بر جای بگذارند. این طرح ها همچنین می توانند هر صفحه را متفاوت جلوه کنند. به غیر از گرافیک، فونت ها نیز تاثیر به سزایی دارند. هنگام انتخاب تایپفیسها برای وبسایت خود، مطمئن شوید که متناسب با کسب و کار شما هستند. اگر کسبوکار شما مرتبط با فناوری است، قطعاً نباید از فونتهای قدیمی استفاده کنید، مخصوصاً از فونتهای فانتزی.
سلسله مراتب نمایش و اسکرول
توصیه می شود صفحه اصلی شما قابل اسکرول باشد و اطلاعات را به صورت ساده و سلسله مراتبی ارائه کند. به عنوان مثال، ابتدا چیزی در مورد کسب و کار خود بگویید و سپس خدمات و محصولاتی را که ارائه میدهید فهرست کنید، پس از آن فرم تماس را قرار دهید.
در انتهای صفحه اصلی معمولاً نقشه ای وجود دارد که مکان کسب و کار را نشان می دهد. صفحات اصلی همچنین حاوی چندین دکمه CTA یا فراخوان برای اعمال خاصی هستند.
به طور خلاصه ایده نهایی :تصاویری که به شکل جذابی ثبت شده اند صفحه شما را دلچسب تر می کنند و می توانند ذهنیت اولیه بسیار مثبتی برای مخاطب ایجاد کنند که با یک فونت زیبا و تمیز ترکیب شده، مینیمالیسم را حفظ می کنند و حرفه ای بودن شما را به نمایش می گذارند. فراموش نکنید که در جزئیات هم به زیبایی ترکیب عناصر گرافیک و متنی خود بپردازید و از رنگ هایی استفاده کنید که به خوبی با ترکیب شوند.
5. نوبار ساده و واضح !
این ویژگی وب سایت حرفه ای هم مربوط به ویژگی قبلی که بررسی کردیم می باشداما جنبه فنی نیز دارد.
اسکرول صفحات مهم و سلسله مراتب وب سایت را به کاربران نشان می دهد. در مورد داشتن نوبار صریح چند نکته وجود دارد:
بیش از 6 گزینه نداشته باشید (وبسایتها معمولاً دارای صفحاتی هستند که به معرفی خود، توصیف محصولات یا خدماتشان، صفحات وبلاگ، صفحات تماس، به ترتیب اختصاص داده شده است). اگر منوهای کشویی دارید، سعی کنید کمتر از 6 لینک روی آنها نیز داشته باشید. آن را مینیمالیستی و ساده نگه دارید و بازدیدکنندگان را با گزینه های زیاد گیج نکنید.
اگر نمونه های طراحی وب سایت حرفه ای را جستجو کنید، خواهید دید که همه آنها دارای صفحه اصلی با زمینه گرافیکی زیبا و نوبار ساده هستند.
بردکرامب ها
هنگامی که صحبت از وب سایت های بزرگ می باشد که اغلب دارای صدها صفحه هستند (مثلا آمازون)، توسعه دهندگان وب از نوبارهای به اصطلاح بردکرامبی استفاده می کنند. این منوها به افراد کمک می کنند تا مسیری را که به یک صفحه خاص طی کرده اند، بدانند، تا در صورتی که بخواهند به راحتی به بخش قبلی بازگردند. Breadcrumb ها برای کاربران بسیار راحت و دلپسند هستند، به همین دلیل وب سایت هایی با کمیت سلسله مراتب زیاداز آن استفاده می کنند. با این حال، بردکرامب ها برای وب سایت های ساده کاملاً بی فایده به شمار می روند.
6. سیاست حفظ حریم خصوصی
در این عصر که وبسایتها اطلاعات شخصی ما را به چپ و راست میفروشند، مهمتر از هر زمان دیگری است که بدانیم سرویسی که استفاده میکنیم هم چنین کاری را انجام میدهد یا نه.
یکی دیگر از نشانه های یک وب سایت حرفه ای، سیاست حفظ حریم خصوصی است که به کاربران می گوید ، وب سایت کدام داده ها را از آنها جمع آوری می کند و با آن اطلاعات چه می کند
چرا سیاست های حفظ حریم خصوصی مهم هستند؟
اگر به بازدیدکنندگان خود نگویید که در حال جمعآوری دادههای آنها هستید، بلافاصله مشکوک میشوند و فکر میکنند چیزی برای پنهان کردن دارید، پس با آنها صادق باشید. از دست دادن چند مشتری بالقوه بهتر از همه آنهاست. از کاربران خود بپرسید که آیا می توانید کوکی ها را جمع آوری کنید یا به آنها اطلاع دهید که کوکی ها اجباری هستند. هر چه هست به آنها اطلاع دهید.
خط مشی را به زبانی خوانا بنویسید و آن را پیچیده نکنید. شما می خواهید همه کاربران شما آنچه را که به آنها می گویید بفهمند. کاری که شما نمی خواهید انجام دهید این است که آنها فکر کنند می خواهید آنها را فریب دهید.
کلام پایانی
گستردگی ابعاد یک وب سایت حرفه ای بسیار بیشتر از چند اصل ظاهری است. به غیر از صفحه اصلی، جنبه های فنی بسیار بیشتری وجود دارد که باعث ایجاد یک وب سایت ایده آل می شود، مانند واکنش گرایی، سرعت، سئوی خوب و ناوبری واضح و ساده.
مینیمالیسم هنوز پادشاه است. اگر قصد توسعه وب سایت حرفه ای خود را دارید ، آن را ساده و منظم نگه دارید و موفق باشید!
(برگرفته از w3-lab.com)
تیم سیزکد با سابقه انجام پروژه های مختلف تجاری و سازمانی آماده ارائه مشاوره و توسعه انواع پلتفرم های مورد نیاز مشتریان می باشد.
0 نظر
ارسال نظر
آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد