راه اندازی یک کسب و کار و حفظ آن مستلزم تلاش زیادی است و اعلام حضور شما بخش مهمی از این چالش خواهد بود. این همان چیزی است که یک شرکت نوپا همیشه با آن مجادله می کند.
اگر قصد دارید در بازاری که بسیاری از استارت آپ ها در آن شکست می خورند، پیشرفت کنید، هر قدمی که برمی دارید باید به خوبی برنامه ریزی شده و با دقت اجرا شود.
چالش برانگیزترین کار برای شرکت های نوپا شناساندن خدمات و محصولات بدون در نظر گرفتن میزان موفقیت و سابقه آن هاست. استراتژی های بازاریابی سنتی همواره برای بازاریابی استارتاپی و توسعه برند کار نمی کنند.
شرکت های نوپا نیاز به یک استراتژی بازاریابی مناسب دارند که با اهداف خاص آنها مطابقت داشته باشد. این نوع استراتژی شامل دانستن کارایی برنامه ها، برای به دست آوردن یک مزیت رقابتی اولویت بندی می باشد.
اول بررسی می کنیم که استارت آپ مرحله اولیه چیست؟ اطلاعاتی در مورد استارتآپهای در مراحل اولیه ارائه میکنیم، در مورد برخی از مراحل ضروری یک استراتژی بازاریابی جامد صحبت میکنیم و تاکتیکهایی برای توسعه چنین استراتژیهایی ارائه میکنیم که به رشد استارتاپ شما کمک میکند.
استارت آپ در مراحل اولیه چیست؟
مرحله اولیه اصطلاحی ست برای روزهای اولیه استارتاپی که تلاش می کند محصول یا خدمات خود را توسعه و بازاریابی کند. استارتآپهای مرحله اولیه در پی ایجاد پایگاه مشتری و جستجوی جریان نقدی کافی هستند.
این استارت آپ ها ممکن است ویژگیها، قیمتگذاری یا موقعیت برند خود را به سرعت تغییر دهند. استراتژی ورود به بازار برای استارت آپ هایی که روزهای اولیه خود را سپری می کنند، از مهم ترین کارهاست.
استراتژی ورود به بازار چیست؟
استراتژی ورود به بازار (GTM) اقداماتی است که در حین ارائه یک محصول به بازار یا معرفی آن به نوع جدیدی از مشتری انجام می شود. این برنامه اقدام شرکت ها را در این فرآیند جدید راهنمایی و پشتیبانی می کند. استراتژی به طور کلی شامل یک طرح تجاری و فروش بر اساس مخاطبان هدف و وضعیت بازار است.
یک استراتژی ورود به بازار، دامنه محدودتری دارد که دقیقاً بر محصول اولیه متمرکز است. بهعنوان یک مالک استارتآپ اولیه که باید انعطافپذیر باشید تا بتوانید خود را مطابق با نیازهای بازار سازگار کنید، استراتژی ورود به بازار شما نیز باید به اندازه کافی چابک باشد تا به روزرسانی شود. از سوی دیگراستراتژی شما همچنین باید به اندازه کافی جامع باشد تا در دراز مدت نتایج بهتری به شما بدهد.
توسعه یک استراتژی بازار برای ساختن برند شما ممکن است سخت به نظر برسد، اما همیشه اینطور نیست. اگر متوجه باشید که هر محصول و بازار متفاوت است، میتوانید یک استراتژی بازاریابی خوب ارائه دهید که از منابع شما برای حفظ موفقیتآمیز محصولتان استفاده میکند.
در این بخش چند مرحله وجود دارد که می توان انجام داد.
تحقیق بازار با محوریت جامعه مشتریان هدف
تحقیقات بازار برای شرکت های نوپا به منظور تعیین اینکه آیا شرکت مورد نظر توانایی رشد دارد یا خیر ضروری است. تحقیقات بازار زمانی که با صداقت و واقع بینانه انجام شود جنبه قوی استراتژی شما برای ورود به بازار است. اگر پاسخ به سوال امکانسنجی منفی است، بهتر است برنامهها را متوقف کنید، حتی اگر رویارویی با آن سخت باشد. اما اگر پاسخ مثبت است، می توانید با اطمینان ادامه دهید. سوال دوم شما این است که چگونه برای حفظ تولید به استارتاپ در مراحل اولیه ارزش گذاری کنیم. پاسخ دهندگان شما سرمایه گذاران شما هستند. برای ارائه محصول به سرمایه گذاران و جلب مشارکت آنها به یک برنامه اقدام نیاز دارید. در این مرحله می توانید به این فکر کنید که شرکت شما دقیقاً چه مشکلی را حل می کند و چه تأثیری بر مخاطبان هدف خود خواهید داشت. سپس می توانید سرمایه گذاران خود را متقاعد کنید.
مشتریان خود را شناسایی و تقسیم بندی کنید
برای تأثیرگذاری قوی بر روی مخاطبان هدف خود، ابتدا باید آنها را شناسایی کنید. اگر مشتریان خود را تقسیم بندی کنید، می توانید تمام گروه های اصلی مشتریانی را که احتمالاً محصول شما را در بازار تقاضا می کنند، توصیف کنید. شما باید تعداد انگشت شماری از پرسوناهای مختلف را با توجه به بخشهای مختلف ایجاد کنید تا بتوانید پیامهایی را برای مشتریان بالقوه خود ارسال کنید. مشتریان خود را با توجه به معیارهای مختلفی مانند جمعیت شناسی، موقعیت مکانی، موقعیت شغلی و دستگاه هایی که استفاده می کنند، تقسیم بندی کنید و در مورد اهداف اصلی بخش های مشتری، ارزش ها، سطوح بودجه و .. برنامه داشته باشید. در نهایت، می توانید بفهمید که مشتریان چگونه می توانند با محصول یا خدمات شما با ایده آل ترین راه ممکن ارتباط برقرار کنند. دریافت بازخورد ، بخش مهمی از بازاریابی استارت آپی در مراحل اولیه است.
شما می توانید در مصاحبه مستقیم با مشتری شرکت کنید تا بینش مفید و مستقیمی داشته باشید. نظرسنجیهای ناشناس هم میتوانند به شما کمک کنند تا به مخاطبان متنوعی دست پیدا کنید و موارد عدم رضایت آنها را بشناسید.
به برند خود فکر کنید
شما همواره سعی می کنید توجه مخاطبان خود را جلب کنید و برداشت اولیه قابل اعتمادی را در مشتری برای جذب ایجاد کنید، بنابراین در نحوه بیان برند خود تامل کنید. برندسازی سزاوار اولویت است به خصوص اگر وارد بازار جدیدی می شوید. برای برندسازی موفق استارتاپی، باید تصویر مورد نظر خود را در مقایسه با دیگر استارتاپ های موجود در بازار در نظر بگیرید. به عنوان مثال، اگر در یک محیط B2B سعی در دستیابی به شرکت های جوان و نوآور دارید، بهتر است برندسازی شما با این هدف سازگار باشد. شما باید برند خود را جوان، نوآور و هیجان انگیز ترسیم کنید. بسته به محدوده کاری تیم خود، می توانید از یک آژانس برندینگ برای استراتژی بازاریابی خود کمک بگیرید. حتی اگر کار با یک آژانس برای یک استارتاپ در مراحل اولیه گران به نظر می رسد باید در نظر بگیرید که لزوما آژانس ها همیشه بودجه شما را خراب نمی کنند ! در عوض، در صورت انتخاب مناسب پتانسیل بازگشت هزینه های شما وجود خواهد داشت. یکی آژانس برندسازی معتبر برای استارتآپها میتواند نتایج ارزشمندی را به ارمغان بیاورد.
استراتژی بازاریابی خود را طراحی کنید
تاکتیک دیگر این است که روی یک استراتژی بازاریابی و فروش شفاف کار کنید که با اهداف تجاری شما و مشتریان هدف مطابقت داشته باشد. اگر ارتباطی بین تحقیقات بازار خود و داده های مربوط به صنعت هدف مشاهده می کند ، پس می توانید تشخیص دهید که کدام روش های بازاریابی به رشد استارتاپ در مراحل اولیه شما کمک می کند.
تعدادی استراتژی رایج و مفید دیجیتال مارکتینگ وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید. بازاریابی محتوا و سئو می تواند به شما کمک کند مخاطبان سرد خود را به سرنخ های داغ تبدیل کنید و فروش خود را افزایش دهید. کمپین های تبلیغاتی پولی از طریق گوگل، توییتر و لینکدین می توانند محتوای شما را تقویت کنند و به شما در دستیابی به مشتریان جدید کمک کنند.
بازاریابی ایمیلی یکی دیگر از روش های آسان و سودآور است که از طریق آن می توانید اطلاعات مرتبط را در اختیار مشترکین خود قرار دهید و با آنها اعتماد ایجاد کنید.
لزومی ندارد از هر استراتژی که کارآمد به نظر می رسد استفاده کنید. به عنوان بخشی از استراتژی ورود به بازار، میتوانید روی آنچه در ابتدا میتوانید از پس آن برآیید، تمرکز کنید.
می توانید به آژانس دیجیتال مارکتینگ مراجعه کنید تا در اجرای استراتژی های بازاریابی مناسب به شما کمک کند. به یاد داشته باشید که اندازه گیری موفقیت شما در هر مرحله نیز مهم است زیرا به شما امکان می دهد قدم بعدی خود را پیش بینی کنید.
همچنین نگاهی به KPI برای بازاریابی استارتاپی بیندازید. با نگاه کردن به برخی معیارهای کلیدی، میتوانید مواردی را که عملکرد خوبی نداراند را ردیابی کنید تا کسبوکارتان بتواند سازگاری و تکامل یابد.
علاوه بر این، یک استراتژی تولید سرنخ محلی خوب ، به کسب و کار شما کمک میکند تا مشتریان اصلی را جذب کند. ممکن است این را برای استراتژی بازاریابی خود نیز در نظر بگیرید. اگر میپرسید چگونه تولید سرنخ محلی را انجام دهید، در مقاله ای دیگر توضیح خواهیم داد !
جمع بندی
راه اندازی یک محصول یا خدمات جدید به زمان و تلاش تیمی زیادی نیاز دارد. با این حال، یک استراتژی خوب برای ورود به بازار می تواند در زمان و هزینه شما صرفه جویی زیادی کند.
مراحل مورد نیاز ممکن است در ابتدا طاقت فرسا به نظر برسند، اما توسعه یک استراتژی ورود به بازار زیاد هم سخت نیست. دنبال کردن یک وبلاگ بازاریابی استارتاپی تاثیرگذار می تواند به شما یک حس کلی از آنچه برای دستیابی به آن نیاز دارید را در شما ایجاد کند.
یک استراتژی موثر برای ورود به بازار برای استارتاپ در مراحل اولیه، رضایت مشتریان و غافلگیر کردن رقبایتان است. اگر که نقاط تمرکز خود را پیدا کنید و با تحقیقات جامع و اجرای دقیق آنها را پیگیری کنید، موفقیتی که انتظار دارید به دست خواهد آمد.
(مقاله ای از Gizem Tas)
0 نظر
ارسال نظر
آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد